lördag 22 augusti 2009

Äppelmojs och paj

Nuså!
Nu har jag och zambookan varit ut eoch plockat äpplen. Det blev rätt mycket i kassen och kommer nog bli en tre liter färdigt mojs. Men då fick vi till en äppelsmulpaj också (jag hjälpte dock inte till så Jens får äran för den). Äpplena plockades i en mycket julig kasse, se själva;




Det luktar nu så underbart höstigt och gott i lägenheten nu så jag önskar det fanns möjlighet till "doftblogg", men tyvärr. Nu ska vi i alla fall koka massa kaffe, äta kaka och vaniljglass (och popcorn) och kolla på en film och vara nöjda med vår dag.
Äppelmojset står på svalning och allt är diskat (det är ju det tråkiga när man gör något...disken!)
Några äpplen är sparade för vanlig förtäring.


Innan jag slutar för dagen måste jag bara berätta att jag idag besökt "Bondens marknad" i Linköping. Skitmysigt och bra med en massa ekologiska gårdars skörd till försäljning, honung, fisk, hemmagjord glass mm. Vi köote tatis, lök, rödbetor och broccoli. Känns både bra och nyttigt. och nu hemmagjort äppelmojs...kan man bli mer huslig liksom???!!!

Baj baj /J

1 kommentar:

  1. Ska vi inte göra en äppelpaj idag också, vi har ju så dåligt med andra råvaror.......mmmmmm-hmmmmmmmm, get away grandma....

    SvaraRadera