söndag 9 augusti 2009

Goda saker att ge bort

Sådär, då var vi igång då. Jag vet ju att sommaren inte ens är slut än, men det är augusti och alla vet väl ändå hur satans snabbt det går till vi, plupps, är i november och börjar känna julpressen och kanske även stressen.
För min del är det mycket som skall balanseras denna höst, heltidsavslutande studier blandat med halvtidspraktik. Men det kommer bli mycket kul också även om jag redan nu börjar känna pluggstressen komma över mig. Som tur är brukar jag vara relativt bra på att planera saker och skriva listor som bockas av så det ska nog gå vägen. Och jag är ju faktiskt (äntligen) färdigpluggad den 18 december med en titel i handen och förhoppningsvis även ett jobb rikare när januari startar upp det nya året så det får vara höstens morot.

Men men, innan dess är det mycket som skall hinnas med inför julen. Och framförallt vill jag uppmana alla att låta (jul) myset ta en stor plats i vardagen. För det är inte kul att fixa och trixa om man inte kan landa i det och bara låta sig få njuta av det.
Som den student jag är (vilket ni redan förstått antar jag) så kommer jag försöka hitta billiga, roliga, charmiga och alternativa julklappar att ge bort och gärna hemmagjorda. Tänkte därför redan nu (medan bär fortfarande finns färska) tipsa om en perfekt "gå-bort-present" eller julklapp som man enkelt gör själv.

Inlagd frukt
Den här presenten är jättegod och kräver faktiskt lite tid på att få mogna till sig så om den görs nu så är den lagom att äta till jul.

Skynda dig ner på torget eller till affären (eller trädgården/skogen) och införskaffa dig: Jordgubbar, hallon, blåbär, nektariner eller persikor och en inte helt mogen melon (ej vattenmelon). Du kan i princip välja de bär och de frukter du gillar, men de bör inte vara för mosiga i köttet.
Köp även en flaska mörk rom eller någon god cognac på systembolaget samt en glasburk med tätslutande lock.
Rensa bär och frukt, skiva/dela och varva de olika sorterna. Sockra med strösocker mellan lagren och häll sedan på romen/cognacen så den täcker frukt och bär. Ställ att mogna tills det är dags att ge bort, eller bjuda på.
Funkar bra till vaniljglass eller lättvispad grädde.

Lycka till!

Testa det här, supergott!

Vi ses / Jessica



4 kommentarer:

  1. (jag vill göra en höstblogg med alla mina stickningar, franska chokladtårterecept och annat)

    SvaraRadera
  2. ÅH! SÅklart du ska göra en höstblogg!!! Eller kanske en årtidsblogg. Jag vill ha stickrecept och chokladkakor!!!!!!

    Tänkte på dig idag i skolan när jag pratade östgötska...LEGG ETT BEJT DÖH!

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte också på mig idag. när jag började prata breeedaste öländskan med en chaufför, jag skulle ta udden av allvaret tänkte jag.

    SvaraRadera