måndag 17 augusti 2009

Idag...

har jag påbörjat min praktik och därmed är min sista termin som universitetsstuderande inledd. På väg ut dit i morse så tänkte jag på det här med vikten av att faktiskt få pengarna att räcka till under julen. "Planering" skalderar jag ofta, men det är ju inte alltid det räcker till ändå.

Jag tycker att man bör ge bort hemmagjorda presenter i så stor utsträckning som man kan. Men jag ska absolut inte sticka under stol med att jag tycker att det är SKITKUL att göra inköpslistor och gå i affärer och botanisera bland julklapparna i december när affärerna är fulla av glitter och pynt. För mig är det en del av själva julmyset. Jag vill inte riktigt vara utan det, men sen finns det faktiskt en uppsjö av presenter man kan göra själv som är underbara.


Förra året gjorde jag t.ex. varsin skallra åt min kusins tvillingdöttrar. Dom var cirkus ett halvår när julen inträffade och jag tyckte att någon som lät, var bitvänligt och kraftfullt var passande, så det blev följande:
Det enda som krävdes var lite snyggt tyg, en liten "bjällra" från t.ex. Panduro (som gärna sys fast inuti om sömmen skulle spricka) och lite fetvadd (bomull kan bli lite hårt).
Sen kan fantasin flöda. Kanske man kan göra en hel mobil till barnvagnen eller ett gigantiskt kvinnotecken som kudde åt kompisen, bara fantasin sätter gränsen.
Har du något tips på saker du sytt som blivit uppskattat, dela med dig i så fall =)

Allt gott /Jessica

3 kommentarer:

  1. Yay! härliga juletider. Och nu finns en höstblogg! http://hoslinda.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. HOSTlinda ska det vara eller hur? Jag kom till en dansk tjejja...eller var hon norrbagge..jaja, likaså så var det inte MIN Linda och det är hennes HOSTblogg *host host* (hehe) jag vill ha =)

    SvaraRadera
  3. ojdå, ja där var han tryckfelsnisse i farten igen. jag har motorisk dyslexi i fingrarna helt enkelt.

    SvaraRadera