fredag 16 oktober 2009

JULA ... vilket underbart namn på en affär



Jula är inte bara namnet på en affär ... det är även mina initialer - bara det säger ju en hel del. Sen är det även min svärfars favoritaffär enligt säker källa.

Men nu är det så att även JULA har en rätt stor julavdelning. Ska man köpa julsaker till trädgården och sådär så är JULA att räkna med skulle jag vilja påstå. Jag längtar ju själv tills jag har ett hus med trädgård, för fyyy tuuusingen va den skulle kitshas upp runt jul =)
Jag och min mamma har en tradition att vi förut när jag också bodde i Estockholmo brukade gå ut och gå på kvällen och titta in i fönster och trädgårdar för det är så mysigt och pysigt när det är juligt i alla fönster och alla hem ser så varma och väldoftande ut. Vi har även tagit tripps med bilen runt och kollat på dekorerade hus och trädgårdar, det är mysigt.

Jag har kollat runt på JULAS hemsida och funnit en del fina och roliga grejer, om ni ska ut och shoppa i helgen så droppa förbi och kolla om de satt upp något i affären än.
Alla bilder är från jula.se

Den här ljusstaken passar nog bra i ett ganska litet fönster tror jag.

Hade jag haft trädgård hade den här prytt min gräsmatta utan tvekan. De här renarna hade nog inte fått flytta in hos mig. Men jag uppskattar att dem i andras trädgårdar av någon anledning ...


Och om jag inte redan haft en julgransmatta hade denna legat under granen i vardags-/sov-/salong-/allrummet

Den här snöflingeljusslingan är rätt cool ... eller ful, jag kan inte riktigt bestämma mig.
Nått som är snyggt är i alla fall det här krackelerade klotet med belysning. Jag tycker den nog kan funka även fast det inte är jul ...

Den här dörrkransen är snygg, jag gillar den. Men det är inte svårt att göra den själv med kottar, lite röda låtsasbär, ståltråd och en halmstomme. Men för den som inte orkar eller kan så går det lika bra att köpa en.

Ljusfat är något man inte kan få för mycket av ... om man inte bor litet som jag. Men det är även superbra att ha med osm "gå-bort-presse". Ett fat, lite blockljus, dekorationssand/stenar etc. och succén är ett faktum!
Tomtar kan man heller inte få för många av ... eller kan man ???

/J

P.s. Jag trodde att det snöat i morse ... men såklart inte. Jag väntar otåligt! D.s.

4 kommentarer:

  1. söta saker, precis som du så ibland gillar man mycket tingel tangel..helst i andras trädgårdar!
    sätter alltid en slinga i en liten julen som står på trappan, den lyser så mysigt jämt..

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet inte varför men det kanske är så att jag tycker det är rätt fult med de vita ljusen, om det inte är i granar, enar, balkongräcken etc. Men när det blir sådär superupplyst ser det lite ... ja, fult ut.
    Men nog skulle jag dekorera hejvilt, fast på mitt eget sätt, om jag bara hade chans ;)

    SvaraRadera
  3. Nej, Tomtar kan man inte få för många av. Jag vet för jag har många o varje år köper jag några till

    SvaraRadera
  4. Mamma: Ja det ska gudarna veta =)
    Har det blivit några nya för i år ännu?
    Om inte kommer det väl bli när jag kommer upp nästa vecka.

    SvaraRadera