tisdag 13 oktober 2009

Tomteland

Ända sedan jag var en liten liten munchkin, d.v.s. jätteliten, så har jag gjort tomteland till jul. Det obligatoriska pepparkakshuset har alltid funnits med och det har dekorerats efter konstens alla regler med kristyr, nonstop och gelehallon etc. Som liten fick jag dock aldrig äta det i januari (TACK OCH LOV) för mamma tyckte det var äckligt att det stod framme och samlade damm en månad och sen skulle jag äta upp det, nä, jag fick istället en påse nonstop och lite gelehallon, pepparkakor hade vi förmodligen kvar i någon plåtburk. När jag var liten tyckte jag det var lite irriterande at tinte få äta det. Men jag fick ju göra något som var mycket bättre: JAG FICK TOTALKVADDA DET!!!! När jag blev äldre så sparade jag peppishuset i en påse tills jag var riktigt jävla förbannad någon dag och då slog jag sönder det bäst jag kunde. En mycket befriande handling.

Än idag gör jag tomteland varje år, jag har liksom inte slutat upp med en bra trend. Hos mamma finns det mest avancerade tomtelandet som jag utvecklade i 15-års åldern med bakgrundspapper, öppna spisar och gröttallrikar som jag satt och pysslade ihop i lera etc. Det blev himla bra. Började även föra in belysningen ovanifrån så att det blir som en egen liten julvärld, en under jord där tomtarna bor och en i pulkabacken ovan jord. På bilden ser ni i bakgrunden hur det ser ut litegrann (ska försöka hitta en bättre bild). Mamma gör fortfarande det tomtelandet varje år, vilket är trevligt. Hemma hos oss, mig och sambon så har vi också tomteland. Jens var en hurrande sambo på att montera ljusslingan bakom allting så det blev "skymningsljus" i tomtebo, vilket var mycket fint och mysigt. Vi har ju rätt litet här hemma så det finns ju inte mycket plats att julpynta på direkt, men platsen i bokhyllan förra året blev helt perfekt. Där kommer ett land även upprättas i år. Dessvärre får inte pepparkakshus plats där, men jag har en egen julby jag fått av mormor och morfar och istället för peppishus gör vi pepparkakslycktor.


Men jag har en till tanke... om ett ponyland... jag är ju nämligen barnsligt förtjust i My Little Pony- hästar från 80-talet... men den idén håller jag lite för mig själv än så länge och ser om det är genomförbart. Återkommer om det =)

Men hur gör ni? Har ni tomteland hemma? Har ni bilder på era tomteland??? Lägg upp i julbloggarna så kan vi inspirera varandra.

/J

2 kommentarer:

  1. Jag har en bättre bild du kan få av tomtelandet.
    /Mamma

    SvaraRadera
  2. Tryckte på fel knapp
    /mamma

    SvaraRadera