tisdag 21 december 2010

21 december....men vem räknar??

Imorgon är det onsdag...på fredag är det julafton...hur crazy är inte det?
Men det mest galna kanske trots allt är att jag inte riktigt fattat att det är jul snart...jag förbereder mig för den, men att den verkligen kommer inom några dagar har liksom inte kopplat in ännu.

Nu är jag i alla fall i Stockholm. Idag har vi varit i Huddinge och shoppat lite och sedan har vi hjälpt mormor att städa och göra julfint. Granen har även klätts som traditionen kräver och jag tror att morfar satt någonstans i rummet och åt skinkmacka, lyssnade på julsånger och gladdes åt den "granna granen".

Har ni "sistaminutenpanik" när det gäller julklappar så har jag några heta tips:

1) UPPLEVELSE - Gör något tillsammans. Det är den bästa presenten man kan få och ofta är den extremt mycket er uppskattad än en tröja eller en skiva.
Om man inte vill bjuda på bio eller middag är mitt tips en KURS. Det finns både helgkurser och andra sorters cirklar man kan signa sig på.
Det finns många arrangörer och du kan själv hitta den kurs som passar mottagaren allra bäst. Det du kan göra nu är att ge ett presentkort och sedan kan ni tillsammans i januari bestämma vilken kurs ni ska gå ihop.
Här är ett tips: Medborgarskolan, bara att botanisera fritt bland utbudet.

2) Ett "kit": Jag ÄLSKAR att göra olika sorters "Kit" och bort i present. Själv får jag aldrig något (och är minst sagt bitter över det...), men jag skulle älska att få det lika mycket som att ge det!
Jag brukar göra såhär: Införskaffa en korg eller kartong (clementinlådor är perfekta, eller något från secondhand). Bestäm vad kitet ska innehålla - det är det allra roligaste!!!
Införskaffa sakerna till och slå sedan in det i cellofanpapper och knyt ett fint snöre runt.
Tips på kit: Bokkit (på secondhand får du många böcker till priset av en ny) lägg i lite godis eller något bokmärke, läslampa etc.
Bakkit: receptbok, muffinsformar, slickepott, förkläde, decelitermått etc.
Stick/virkkit: stickor (lite olika storlekar) garn, beskrivningar (Här finns MASSOR av superbra gratismönster) kanske ett par strumpor eller en mössa eller en skön skiva att lyssna på medan stickning pågår.
Matkit: hemmagjorda saker. Marmelad, skorpor, godis, bröd, kakor etc. Eller ostkit, lyxkit, godiskit etc.
Pysselkit: olika pysselsaker som passar mottagaren. glöm inte att bjuda in till pysselkväll också!!
Filmkit: filmer till filmälskaren. inkl. popcorn, godis, biobiljetter, snyftnäsdukar, kudde för skräckfilm etc.
Bara fantasin sätter gränser för kiten. Är extra roligt att göra kiten när man kommer på något superbra som passar mottagaren perfekt.

3) MIDDAGAR : Det här tipset är från min bästa vän. Hon och hennes sambo ger alltid bort middagar under ett helt år till sina föräldrar och syskon och släktingar. Det blir en middag var tredje månad och datumen är bestämda redan på julafton så alla kan boka runt det. Det blir sammanlagt 4 middagar per år och har varit mycket uppskattat då alla ses och har trevligt en kväll.

Åh, den som ändå hade obegränsat med pengar....guuu va ja skulle ge mycket presenter då...
Men nu: SOVA!!!
Nattinatt vänner, snart är det jul =)

8 kommentarer:

  1. Jag har inte heller kopplat in. Men idag ska jag ta in granen och sätta upp allt annat pynt tänkte jag. Jag ska också träffa en kompis som ska åka til lIndien över jul och jaga julklappar till mina syskonbarn så idag får jag kanske känna av lite julstress...

    Kit är fantastiskt roligt att göra (och ge bort). Finina tips. Ska nog ordna ett pysselkit till äldsta syskonbarnet. Det är viktigt att vårda pysselintressen!

    Nu ska jag titta på julkalendern!

    SvaraRadera
  2. Vilka bra tips, o definitivt det här med "kit"... hade varit fantastiskt att få en sådan.. ska stoppa detta i minnet och ge bort i nästa år :)

    SvaraRadera
  3. Fridolin: Gillar du kalendern???
    Jag har någon avig grej till dfen som gör att jag ändå kollar... det är nog någon bakåtsträvande tradition jag har hahahaha.

    SvaraRadera
  4. Jo jag gillar kalendern. Jag är kär i deras hotell - särskilt i det pastelliga köket. Från början störde jag mig på pappans överdrivna minspel men nu när jag har kommit över Jim Carey-känslan tycker jag att han är rätt rolig. Alla karaktärerna är ju våldsamt överdrivna utom möjligen barnen. Fast jag tycker det är kul.

    SvaraRadera
  5. Bra julklappstips! Jag är färdig med mitt för i år, men det kommer ju fler år. :) Skulle också så gärna vilja ha en korg med massa gott eller kul, men det verkar ingen förstå. :) Förmodligen för att jag alltid har en lång önskelista som de kan plocka av. :)

    SvaraRadera
  6. Kom på det idag att nej men jag har en vän som fyller 30 i augusti.. får passa på att börja samla i god tid saker i en korg! Vad roligt det ska bli nu och ge denna 30 års present! Helt rätt som du skrev i min blogg, man kan ju faktiskt ge det även i födelsedagspresent!!! Tack!

    SvaraRadera
  7. Det är helt sjukt vad tiden går snabbt! Jag kan verkligen inte fatta att det vara är 2 dagar kvar nu. Fast jag känner faktiskt ingen julstress vilket är väldigt skönt!

    SvaraRadera