söndag 6 november 2011

Advent

Om tre veckor är det advent kära vänner. 
Och igår när jag satt och skrev adventslistan så blev jag nyfiken på alla andras advent, hur den ser ut och vad ni "måste ha" för att det ska kännas som advent.
Jag har några standardgrejer som måste finnas:

  • Hyacinter
  • Julstjärnor
  • Julpyntet i alla fönster(blommor, gardiner, ljusstakar/stjärnor)
  • Adventsstake på köksbordet
  • Julmusik
  • Risgrynsgröt till frukost
  • Vörtbröd till frukost
  • Första paketet i adventskalendern (Vi kör fyra paket, ett varje advent)
  • Helst vill jag att mamma är på plats också
  • Helst även fika hos mormor under dagen


VILKA ADVENTSMÅSTEN HAR NI?



Såhär såg det ut hemma hos mig igår morse. Jag kunde inte låta bli att köpa hyacinter  på IKEA i fredags och sen är det såklart dags för den årliga läsningen av Dickens alla julberättelser, så det kändes lite som PREadvent igår - mycket mysigt!
//J

8 kommentarer:

  1. Adventspyntat i alla fönster, med ljusstakar eller stjärnor. Adventsstake på köksbordet. Pepparkakor och glögg. Julmusik. Sen är jag nöjd. Eller förresten: vill gärna se "utegran" från fönstret också.

    SvaraRadera
  2. Adventsljusstakar både elektriska i fönster och de med riktiga lljus på borden, julgardiner, första pepparkakorna o lussebullarna är bakade och äts med glögg. Julmusik officiellt (lyssnar själv tidigare).

    SvaraRadera
  3. Samma som ni andra + äkta/riktigt granris och uteljusslinga på balkongräcket! Längtar nu!

    SvaraRadera
  4. Att börja titta på en adventskalender är ett måste. I år har jag bestämt mig för "Mysteriet på Greveholm" som jag aldrig sett.

    SvaraRadera
  5. Adventsljusstakar, hyacinter, vörtbröd, julmusik... mysigt!
    Sv: Haha ja det var mig en julig helg det! :) Nu står du dig hela veckan. :)

    SvaraRadera
  6. Till 1:a advent ska det mesta vara klart :)

    SvaraRadera
  7. Mina advents "måsten":
    * alla fönster är julpyntade
    * blommande hyacinter
    * första ljuset i adventsstaken tänds
    * "lilla" julbordet o "lilla" gotterbordet avnjutes
    * julmusik

    SvaraRadera
  8. Adventsstjärna, tända ljus, pepparkakor och glögg räcker egentligen ganska långt fast jag brukar ta fram julgardinerna till dess och köpa julstjärnor till köket. Sen fyller jag på efter hand med hyacinter, lussekatter och vad de nu kan vara. :)

    SvaraRadera