lördag 12 november 2011

Julpyssel

I går kväll satt den lilla familjen och pysslade; Sambon med en julklapp åt några vänner och jag med juldekorationer. Till detta lyssnades det både på julmusik och Kent (...något otippat).
En avslappnande kväll som avslutades i soffan där IKEA-hyacinterna från förra helgen nu har slagit ut och får det att lukta jul i det Amorskenska hemmet (okej, hyacinterna står inte i soffan, men i vardagsrummet... felsyftning av mig).

När det gäller pyssel är jag ALL FOR återvinning, men jag ÄLSKAR halvfabrikat minst lika mycket. Någon annan gör grunden och jag blingar upp den på mitt sätt = perfekt, tidsbesparande och faktiskt även platsbesparande - när man bor litet som vi gör och inte har plats för hur mycket material eller byggplats som helst.
Gårdagen bjöd på renar till vinterlandet och decoupagade (ja, det är ett julverb) trähjärtan som jag försökte fixa i lite "Rice-stuk".

Jag köpte 2 pappersrenar/hjortar.
Målade en gång med vitt hobbylack (jag älskar hobbylack - det torkar fort, det luktar julpyssel och det är lätt att få snyggt)
Sedan målade jag en andra gång - i omgångar och glittrade (även detta ett julverb) renarna så att glittret fastnar i färgen och torkar fast.

 

Jag har också köpt vanliga trähjärtan (finns för 19 kr /st i en liten konstnärsaffär på Apotekaregatan i LKPG för den som bor nära) med hänge. Jag målade ett hjärta gult i grunden (även det med hobbylack) och den andra fick vara naturell. Jag tyckte det blev bäst naturell - men det kan bli en snygg effekt om det är t.ex. blått eller lila i bakgrunden - 
att testa sig fram är bäst. 

Sedan använde jag mina "Andy Warhol-tomteservetter" från förra året för att få rätt "Rice-känsla". 
Decoupagelim- halvblankt. Lim på hjärtat och sedan servetten. Mer lim och låt det hänga så det torkar. 


Här är resultatet: 


Idag blir det förhoppningsvis en tripp till MAXI som verkar ha bra julsortiment  i år 
- någon som kollat in det?

//J

9 kommentarer:

  1. Maxi hos oss, Mora, har ett förvånansvärt stort utbud i år. Många fina saker. Ok priserna är inte i IKEA klass, men heller inte riktigt så dyrt som t.ex Åhléns. Sen tyckte jag att renarna blev super : )(Antar att jag språkmässigt borde fylla i Super'xxxx' men nu för tiden får man göra egna språkregler så ja - decoupagade är ett julverb)

    SvaraRadera
  2. Jättefina hjortar och så tyckte jag att hjärtana blev helt underbara.

    SvaraRadera
  3. Både renarna och hjärtana blev galet fina!

    Jag tycker att det är svårt att decoupaga! Har aldrig fått till det bra nånsin. Blir bara klumpigt och futl. Dina hjärtan ser ju helt perfekta ut.

    SvaraRadera
  4. Vad händig du är! Snygga renar/hjortar.

    Vår närmaste Ica Maxi ståtar INTE med så stort julutbud, det gamla vanliga...

    SvaraRadera
  5. Vad fina dem blev...duktig du är.

    SvaraRadera
  6. Supersnygga renar! Säkert både billigare och framförallt roligare än att köpa från typ Åhléns också. :)

    SvaraRadera