söndag 4 november 2012

Att göra skillnad

I morse tittade jag och min sambo på Astrid Lindgrens jul. Jag tycker den är väldigt mysig. I Madicken- och Emilavsnitten när klasskillnaderna blir väldigt tydliga började vi prata om hur det nya fattigsverige ser ut och hur vi har kunnat komma dit. Idag har vi inte fattigstuga, men antalet människor i vårt land som lever som vad som räknas som "fattiga" ökar kraftigt. Enligt Rädda Barnen finns det ca 220 000 barn i Sverige i dag som lever i s.k. barnfattigdom. Men då finns det också ett mörkertal dit t.ex. papperslösa familjer räknas. Det är svårt att förstå att det finns barn som lägger sig hungriga varje kväll och vars enda mål lagade mat är lunchen i skolan.

Vår diskussion satte såklart mitt eget julande i perspektiv, då jag lägger rätt mycket pengar på julklappar, julsaker och annat julrelaterat. Visst, det är kanske inte en mänsklig rättighet att få julklappar; mat och husrum har såklart prio över paket, men att leva i en familj som inte har råd med julklappar är svårt både för föräldrar och barn på ett annat sätt. Att komma tillbaka till skolan i januari och inte ha nya tv-spel, böcker, kläder, mobiler och allt vad det är känns såklart för de här barnen. Och att som förälder inte kunna ge sina barn julklappar är såklart också ångestfyllt och kanske även skuldfyllt.
Jag och sambon fortsatte prata, vad kan vi göra - hur ska vi göra? Vi skänker pengar, köper Unicefgåvor, men mer då? Hur kan vi göra skillnad på "gräsrotsnivå???



Så mindes jag det jag läste i Amelia Jul om Sofia, en fembarnsmamma som är fadder till en familj som har det sämre ekonomiskt ställt, i hennes hemstad.
Jag lät sambon läsa och vi började genast leta på nätet om vad som gäller i vår stad. Har inte hittat något liknande som Sofias, men när veckan kickar igång är det vi som tar kontakt och frågar.

Är det någon som vet något liknande i Linköping så låt mig veta.

I Unicef:s webbshop kan man köpa gåvor som gör skilland.

//Jessica

10 kommentarer:

  1. Du har ett hjärta av guld.

    SvaraRadera
  2. Jag vet att svenskakyrkan på en del orter blir kontaktade vid jul av personer som önskar hjälp ekonomiskt vid jul och soc ej kan hjälpa. Kanske kan du höra med dem. Ibland delar de ut matkassar ibland tror jag även de ger klappar. Hoppas ni hittar något för det finns flera som behöver hjälp.

    SvaraRadera
  3. Tycker det är en supervacker sak att hjälpa till "hemmavid" =D Blev väldigt rörd och inspirerad av artikeln i Amelia, borde finnas "nån kontakt" över hela landet som hjälper en att hjälpa på detta sätt=)

    SvaraRadera
  4. Tyckte att det var en helt underbar grej och har googlat men utan resultat.
    Men kanske finns det någon kontakt genom kyrkan, stadsmissionen eller nåt kvinnohus (alltså för utsatta kvinnor)

    Hoppas du hittar nåt :)

    SvaraRadera
  5. Tipsar om en sida:

    http://shop.manniskohjalp.se/#front

    Där finns det något som heter Bowlingtimme, då man ger barn som nyligen kommer till Sverige chansen att få prova på olika ul grejer. Så finns det såklart mycket annat bra oxå.. :)

    SvaraRadera
  6. Vilken fin idé! Jag brukar skänka bort barnens urvuxna kläder och leksaker. Kvinnojouren och flyktingförläggningen tar emot.

    SvaraRadera
  7. Förra året så kunde man skänka julklappar till "fattiga" barn i Linköping (det finns tydligen hur många som helst här i staden) i Gränden runt jul. Det var organisationen JUI (Junior Chamber Interantional), ev i samarbete med någon mer, som ordnade detta. Man fick gå dit och dra en lapp. På den stod det kanske pojke 8 år å så fick man gå och köpa en passande present för runt 200 kr och lämna in. Å man kunde köpa till flera om man ville. En kollega till mig var med och ordnade.... ska höra om de tänkt något likande i år.... Sara

    SvaraRadera
  8. Vilken otroligt fin tanke! Verkligen fantastiskt att ni också redan gör så mycket!

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Det verkar ju som att ni redan gör mer än de flesta! Jättefint tycker jag. Ett annat tips är ju att engagera sig i politiska föreningar eller föreningar så som kvinnojourer osv. Där kan man ju även mera aktivt göra skillnad :)

    SvaraRadera