söndag 2 december 2012

1:a advent

Ja, nu är den här: både december och advent. Den här hösten har ju varit allt annat än bra för min del, men nu känns det i alla fall julmysigt och stämningsfullt.
För oss lärare är ju det här en hektisk period och jag tänker att det bästa skulle vara om man kunde ta sin "sommarsemester" i december istället - det hade jag gillat! ...

Min mamma kom hit i fredags, en mycket efterlängtad mamma kan jag säga. Nu har hon åkt hem igen och det är alltid så tråkigt, tomt och sorgligt när hon åker. Men hon är snart tillbaka som tur är eftersom vi är här och firar jul i år =)
Fredagen spenderades med lite shopping och julmys på kvällen med vårt nya Wii U (som för övrigt rekommenderas varmt för alla som tvekar inför att ge bort ett till sig själv, sina barn eller sin bror i julklapp).

Lördagen innebar julkalendern (som jag återkommer till någon annan dag), mer shopping och julmarknad i Gamla Linköping. Det var perfekt väder med snö och vackert, klart väder och sol. Men satan i gatan va kallt det var. Hade jag haft en bäveroverall i nylon hade den varit perfekt!!!


För er som inte varit i Gamla Linköping så kan jag säga att det är sjuuukt mysigt. Alla gamla hus gör det så "Astrid-Lindgren-mysigt" och så är det sprängfyllt med marknadsstånd och juldofter. Besök gärna den 9 december om ni bor i närheten - då är det minijulmarknad! Man kan med fördel komma även på sommaren - men nu är ju det här en julblogg...

Kvällen spenderades med att dricka glögg och kolla på Downtown Abbey...jag grät som besatt..USCH va sorglligt det var och Oj vilken bra serie det är!!! Vi testade den här...god, men lite märklig.

 

Blir lite trött på alla smaksatta glöggar - är inte själva grejen med glögg att det ska vara originalsmaken på den? Jag menar must smakar ju inte must om det är "Vanilj-must"..konservativ?? - HELL YEAH! Nä, nu är jag trött på alla skumma glöggsmaker - jag vill ha vanlig hederlig gammal glögg - basta!

I morse så tände vi i alla fall ljuset och öppnade adventspresenter. Jag fick de här av mamma och sambo:
Mamma hade träffat rätt med en julbok
Sambon hade också träffat rätt med assnygga pepparkaksformar och ett glittrigt, rosa hjärta =)

 Nä, nu ska jag umgås lite med min kärlek...och spela lite Wii U ;)

Glad advent allihop!
//Jessica

1 kommentar:

  1. Vad skönt att du fått en julmysig helg - hoppas det fortsätter så fram till jul!

    SV: Alltså, jag vet inte riktigt. Den har potential, men jag hoppas verkligen inte att de kommer utnyttja Bennys ökenråtta till Leifklichén: "Allting har en naturlig förklaring, det kanske bara var en liten mus...".. Vad tycker du?

    SvaraRadera