fredag 20 september 2013

Karl-Bertil Jonssondoft

I går gjorde jag för första gången i mitt liv en kålpudding (självklart en vegovariant). Jag hade inte ätit kålpudding sen jag var en sisodär 16-17 år tror jag och det är nu... ja en del år sen. Men i går blev det alltså av. Det är larvigt enkelt, väldigt billigt och att det sedan räcker till en halv armé gör ju inte saker värre; nu har vi matlådor ett tag framöver =)
Det juliga i det här inlägget har alltså inget med min hybris över min egen matlagningskonst att göra, utan handlar helt enkelt om doften.

För när man lagar kål så luktar det jul, och när det luktar jul och kål, ja, då tänker jag på Karl-Bertil Jonsson av någon anledning. Jag älskar rödkål på jul och även om jag inte måste ha det på julbordet (då annat som är godare lockar) så vill jag gärna äta det i december till middag.
Varför jag associerar till Karl-Bertil har jag ingen aning om, men de äter väl rödkål där (?) och jag tänker att kål är en sådan där maträtt man åt på 70-talet och som alla gillade ... ;)

Så, summan av kardemumman var egentligen: Det luktade jul här i går och jag gillade det!


Recept:
1 vitkålshuvud (ca 2 kg)
600 g quornfärs
1 liten gul riven lök
3 dl grönsaksbuljong
lite soya
salt
vitpeppar
smör
1 msk sirap

Skiva och fräs kålen i smör. Du får steka i omgångar om du har en stekpanna - stekgryta rekommenderas för att kunna göra allt på en gång.
När kålen fått färg så ha på sirap, akta så den inte bränns. Häll hälften av kålen i en ungsfast form.
Häll 3 dl varm buljong över färsen.Riv löken och blanda ner. Salta och peppra.
Häll färsen på kålen i formen och toppa formen med resterande kål. Ställ in i ugen i 180 grader ca 30-40 min. Servera med lingonsylt och kokt potatis, eller bara med lingonen.

Nu får jag snart besök av en kompis och vi ska ha pysselfredag !
Ha en toppenkväll allihop.
/Jessica

3 kommentarer:

  1. Ser riktigt smarrigt ut.

    SvaraRadera
  2. Åh, kålpudding! En maträtt jag helt glömt. Måste återinföra på repertoaren i höst, jag blev riktigt sugen på det! Med lingon till.

    SvaraRadera
  3. Hjärnan associerar ju ofta händelser med doft och smak. Jag älskar Karl Bertil, men blir även smått illamående vid tanken på programmet eftersom det i min barndom åts ris ala malta till KB. Något jag är allergisk mot och hatar, bara lukten ger mig kväljningar.

    Älskar din blogg btw, läst den i flera år.

    // Julfanatiker

    SvaraRadera