måndag 8 september 2014

Blåbärstryffel

Det ska börjas i tid, och om man vill vara säker på att få till en hit så gäller det att prova nya praliner och godis INNAN det är dags att servera dem på gottebordet till jul.
Sagt och gjort - jag skulle testa blåbärstryffel, för jag hann aldrig förra året.
Ingredienser och recept ur Coops Vår JulKokbok

Du behöver:
½ dl grädde
400 gram vit choklad - jag väljer alltid den från Marabou med vanlijsmak
140 gram torkade blåbär

Gör såhär:
Koka upp grädden, ta av från plattan och rör ner chokladen tills den smält. Tillsätt blåbären. Häll upp i form (storlek beror på hur tjock du vill ha tryffeln) och låt stelna i kyl ca 5 timmar. Pudra med florsocker och skär i bitar - förvara i kyl.

Voilá - färdigt!


Jag tycker att blåbärssmaken uteblev, vilket var en besvikelse - har ni några tips på vad man kan göra för att få mer smak?
Frysta är ju att gambla då vätskan kan/kommer skära den vita chokladen. Men något annat tips på hur man kan få mer smak på den? Jag älskar blåbär och vanilj, och ihop känns de som en given succé!

//Jessica

1 kommentar:

  1. Det låter onekligen supergott med blåbär och vit choklad, älskar vit choklad. Jag har aldrig använt torkade blåbär till något, men kanske kan man koka med dem i grädden så kanske de ger lite mer smak, ev kanske de färgar av sig lite men det blir nog bara fint (så långe det blir en lila och inte grå nyans)

    SvaraRadera