söndag 7 september 2014

Jullista från Helene

Det är härligt nu när jullistorna börjar droppa in på bloggarna.
Här kommer mina svar på Helens jullista: 

Julboken - rymmer mången lista kan jag lova...


1. När är det ok att börja adventspynta respektive julpynta enligt dig.

    Jag kan ju bara svara för när det är OK att pynta hemma hos MIG, alla andra gör som de vill. Men till första advent vill jag ha fönster pyntade och blommor och dukar fixade. Om första advent ligger ett par dagar in i december så vill jag göra det helgen innan. I veckan hinner jag aldrig.

2. Var förvarar du dina julsaker?

I flyttkartonger och i ena överskåpet i sovrummet. Textilier ligger i en egen kartong i linneskåpet.

3. Hur mycket julsaker har du?

Lite för mycket då jag insett att allt faktiskt inte får plats för att inte se fult och för mycket ut. Men vi ska ju flytta till större så då kanske det blir för lite(hemska tanke)? Ljusslingor tycker jag inte att man kan få för mycket av t.ex.

4. Lagar du ditt eget julgodis och i så fall vadå?

Ja, en del. Knäck, chokladkola, praliner, chokladbräck och tryffel.

5. När börjar du känna att det är jul?

När staden pyntats och affärerna jular till sig och sen såklart om det kommer snö och vi passerar första advent.

6. Till vem köper du julklappar?

Min sambo, mamma, morbror, moster, sambons familj, någon kompis och i år för första gången även till mitt eget barn!

7. Har du börjat klura på årets önskelista?

Japp. Finns typ 3 stora saker jag önskar mig: en symaskin, en mandolin som kan strimla och en ny trampmaskin då min har gett upp.

8. Vilka är dina tre bästa jullåtar?

1. Jul i gamla stan
2. It´s beginning to look a lot like Christmas
3. Vita vägen hem – en ny favvo med Mauro Scocco

9. Vad ser du allra mest fram mot denna julen?

Att få fira jul för första gången med min lilla bebis och att upptäcka vem hen är. Och att få ha min lilla familj alldeles för mig själv i lugn och ro under julen.


10 . Tio snabba:

Kungsgran eller vanlig gran eller rosa gran. Men numer kör vi vanlig.

Rödvinsglögg eller vitvinsglögg.
Helst ingen starkglögg utan den vanliga från Ica

Lutfisk eller risgrynsgröt.Älskar båda, men till jul gröten. Fisken blir efteråt hos goda vänner.

Skickar du riktiga julkort eller e-mailjulkort.
Bara riktiga.

Kalle Anka eller Karl-Bertil. Kalle Anka är ju liksom startskottet på julafton, men ingen jul utan Karl-Bertil!

Julklapp på morgonen eller bara julklappar vid julklappsutdelningen. Julklapp på morgonen så man har något att leka med, alternativt ha på sig, under dagen.

Julklappar direkt efter Kalle eller senare på kvällen - efter Karl-Bertil någon gång.

Senapssill eller löksill.
Helst i morfars sillsås

Christer Sjögren eller Chris Rea.
Driving home for christmas på radio när det är kallt i bilen och lite immigt på fönstrena och man är på väg ut att köpa julklappar...mys.

Tomten är Far till alla barnen eller Love Actually.
Älskar den helt enkelt mer!

//Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar