fredag 17 oktober 2014

Att planera sin jul

Varje år har jag min "Julbok" där jag skriver ner mina listor för att ha lite koll på vad som ska göras, inhandlas och fixas.


Listorna brukar vara:

Köpa till första advent; Här brukar det stå saker som blommor, mossa, glögg, nya ljus till ljusstakar etc.

Göra till första advent; Det gäller oftast bakning, grötkok, strykning av gardiner/dukar, pepparkakshus, pynta etc.

Julkortslista; Alla som ska få julkort (denna lista brukar vi börja beta av i oktober)

Julbak/godis att testa; Här är lite förändring i år. Jag har kommit på att det är bättre att provbaka rätt lång tid innan december - då hinner man slopa eller förädla receptet.

Julmat att göra själv;  Här skriver jag allt som vi gör själva som senap, vegobullar, bröd etc.inklusive cirkadatum för om det ska frysas in.

Julmat till julafton; Här skrivs alla maträtter vi ska ha på jul/ha hemma till julhelgen. Gamla inklusive nya rätter skrivs upp

Inhandla till julmaten; Blir en gedigen lista med allt från kryddpeppar till rödbetssallad.

Julklappslista; Namn på alla som ska få en klapp och eventuellt vad den personen ska få (ibland kommer en ju på det först i affären). Här skrivs både köpeklappar och klappar att göra själv.

Julpyssellista; Ibland kommer jag ju på saker i april som jag vill göra/testa, så då skriver jag ner dem så jag minns...sen hinner jag inte alltid göra dem ändå, så då får de hänga på till nästa års lista.

Min egen önskelista; Samma sak här, kommer ofta på i juni vad jag önskar mig/behöver så då skriver jag upp det för att senare kunna informera berörda parter.

Det här kanske känns pretentiöst eller överdrivet för en del, men för mig är det en del av den härliga processen fram till december, som inte görs utav tvång eller måsten utan bara för avslappning och avkoppling - har ni någon planering ni alltid gör inför jul - och vilken är den i så fall?

//Jessica

4 kommentarer:

  1. Ja, jag har också en julbok som jag fyller i. Det brukar vara listor som handlar om mat och bakning, julklappsinköp, julkortsutskick och liknande. Det är superroligt att planera det tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst är det! Planeringen är ju halva grejen =)

      Radera
  2. Jag har en precis likadan (med exakt samma listor). Dock har de knappt blivit ifylld i år, då bet bara blivit så att jag har börjat föra anteckningar i datorn istället.
    Lite trist eftersom jag älskar min julbok, så jag får se hur jag gör...

    Min bok brukar dessutom innehålla listor på exakt varenda pryl som ligger i var och en av min 6 jullådor. Det är lite nog lite fascist-varning på det, men ack så skönt att ha koll när jag vill hitta en speciell grej...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att vi har samma listor =)
      Jag har ingen lista för kartongerna, men allt är liksom uppdelat i kategorier: grankartongen, köket och hallenkartongen, sovrummskartongen, tomtelandskartongen etc.

      Radera