måndag 15 december 2014

Hobbiten - en recension

I går fick alltså min sambo sin adventspresent och det var ett kortspel. Vi gillar båda sådana här fantasy/roll/kort/brädspel av olika sort. Personligen kan jag vara utrustad med tålamod som är på samma nivå som en treårings, så långdragna spel aĺa Talisman och 8 timmar senare, är sällan något för mig.
Men det här är ett kortspel som utspelar sig i Hobbitvärlden och är på svenska.
Det är anpassat för 2-5 personer och jag tror att det är roligare ju fler man är, för på två stycken gick det lite fort. Man spelar i lag - onda vs. Goda och ska tillsammans bekämpa den andra sidan.

Reglerna är som sagt skrivna på svenska men är ändå lite småkrångliga tycker jag. Inte så att man inte förstår hur man ska göra, mer det att det är lite dåligt förklarat och man får liksom spela sig fram till hur man antar att det ska vara.
Det är även olika regler, beroende på hur många som spelar, så jag kan bara uttala mig om när man är två.

Hur som så är det ett trevligt tidsfördriv och är man fler tror jag, som sagt, det är roligare. Det är också snygga illustrationer som inte är tagna från filmerna utan ser lite mer ut som 80-talsfantasybilder.

Eftersom det är just ett kortspel är det inte dyrt och jag tycker det är värt pengarna.
Ett tips om man bor i Stockholmsområdet är Dragon's Lair vid Kungsholmstorg, där var det billigt.
Eller kolla in här

Det här är perfekt som julklapp eller att ta med och spela på julafton med några som gillar spel, eller Tolkien och eftersom det inte tar sån lång tid och är rätt lätt så är man snabbt igång. Får 3 av 5 i betyg(eftersom jag bara spelat tvåspelarvarianten än så länge).
Spel är ett av mina absoluta favvotips när det gäller julklappar - för det finns så ofantligt många olika.
I morgon kommer ett nytt - ett av mina favoritspel faktiskt, det är grymt roligt och älskar man 80-tals tvspel så är det ett måste!

Gillar ni att spela spel? Varför/varför inte och vilken typ av spel ska det vara/inte vara?

//Jessica

1 kommentar:

  1. Jag tycker verkligen om att spela spel! här hemma spelar vi alla möjliga olika typers spel, både tvspel och brädspel. Gillar dock inte spel som tar lång tid jag heller, det ska vara spel som man lätt kan plocka fram och hinna spela utan att behöva avbryta. Det där lät rätt roligt ändå, och ett stort plus att bilderna inte är från filmen tycker jag. :)

    SvaraRadera