onsdag 17 december 2014

Julgransfoten som föändrat min jul för all framtid

I helgen som var köpte vi vår gran. En perfekt jämn, Disneygran. Enda problemet som mitt skarpa ögonmått skådade var att stammen var så tjock och skrovlig nertill att den aldrig skulle gå ner i vår julgransfot. Och mycket riktigt - den var alldeles för bullig och det gick inte att såga till den. Jag kollade snabbt julgransfötter  på nätet och sambon stack ner på stan och köpte en ny - en Krinner på Clas Ohlsson. 

Och vi är helt lyriska över den här julgransfoten. Ni vet det där vanliga scenariot då en får hålla granen och den andra ligger under och sticker sig och vrider på tre skruvar för att få skiten rak? Det kommer ALDRIG hända oss igen.
För i går när granen skulle i foten tog det oss ca 20 sekunder sen stod den där - standby och så rak och stabil som jag aldrig sett en gran utan rötter förut!!!

Tro nu inte att jag får pröjs för det här inlägget, för det får jag då rakt inte, men jag är helt hänförd inför den här julgransfoten. Den finns i två storlekar också, vi har den mindre som rymmer 3 liter vatten och därav också blir sjukt stabil.
Men förstå känslan när man bara ställer ner stammen, trycker ner den lite, pumpar till spaken och sen trycker till och så bara står den där...TJUGO SEKUNDER senare var det liksom klart.

Och nä, den är då rakt inte det snyggaste i julgransfotsväg, men vem bryr sig? Det ligger ändå en massa paket och halmbockar under granen som skymmer och den där "traditionen" med sned gran, svordomar och ett snöre i väggen (läs julen 2013) för att granen inte ska rasa är en "tradition" som jag gladeligen är utan!

Och nu står den här och tronar - årets julgran
Granen anno 2014

Kom förövrigt på i går kväll när det känns jul på riktigt för mig; det är när granen är klädd och klapparna är ditlagda - då kan myset börja på allvar!

//Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar