fredag 5 december 2014

Julketchup


I adventspresent fick jag ju den superbra boken "Fixa julen - proffsens bästa tips för en lyckad jul". Den har verkligen hur många bra, snabba och enkla recept som helst - precis så jag vill ha det!




Jag hittade ett recept på ketchup med julsmaker och eftersom vi är en vegokorvsätande familj så är ketchup något som går åt här hemma.
Anledningen till att vi testade är nog att det är så larvigt enkelt och går så snabbt.

Julig ketchup!

1 gul lök
2 msk olivolja
1 pkt (500g) krossad tomat
1 dl farinsocker
1 dli rödvinsvinäger
3 kryddnejlikor
3 kryddpepparkorn

Hacka löken och stek den mjuk i oljan.
Häll i resten av ingredienserna och låt koka 15 min.
Mixa slät med mixerstav och häll upp på väl rengjord flaska. Det blir ca 4 dl ketchup.

Nu äter jag inte kött, men det blir så god smak av det här så om ni brukar ha revbensspjäll till jul så tror jag den här kan vara med i glazen som ni penslar benen med och ge en bra smak. Eller så slår ni in den och ger bort den i julklapp till någon som gillar korv!

//Jessica

1 kommentar: