fredag 30 oktober 2015

Nya julskivor - en recension

I dag släpps Doug Seegers julskiva; Let´s all go christmas caroling tonight
och Shirley Clamps julskiva; Så milt lyser stjärnan.
Jag har lyssnat på båda två på Spotify och först ut var Shirley Clamps skiva.
Bild från cdon.com
Det är en stämningsfull, fin julskiva med sju välbekanta låtar och fyra för mig nya. Eller det finns ju ett guldkorn och den har jag ju hört förr, men den är ny på skiva såhär för mig och det är sången:
"Carol of the bells". Den är med på Soundtracket till Ensam Hemma 1 och är väldigt bra tycker jag. Det är kanske egentligen en sång som passar en kör, men Shirley gör den verkligen rättvisa. Den åker in på min egenblandade Spotifylista.
Jag gillar ju nya svenska julsånger också och sången: "Första julen utan dig" är bra. Påminner lite om någon Magnus Carlsson-låt som jag inte minns namnet på.
Men jag kommer inte köpa skivan, utan bara lyssna på Spotify.

Bild från cdon.com

Dougs skiva: "Let´s all go christmas caroling tonight" tilltalar mig mer. Kanske jag är en smygcountryfantast när jag tänker efter? Men det är något med det där speciella countrysoundet som tilltalar när det kommer till julmusik. Eller så är det vemodet som finns i countryn - jag är lite en vemodsknarkare när det gäller musik.

På den här skivan är det också en del kända låtar och lite nya(i alla fall för mig). Sex kända låtar och fem nya. De "gamla vanliga" är mer fartiga och känns som bra bakgrundsmusik till glöggpartyt.
De nyskrivna(?) låtarna gör han mer rättvisa tycker jag. Hans röst kommer till sin rätt (förutom på Silent night som är grym!!)  på ett annat sätt i de nya låtarna av någon anledning. Kanske det helt enkelt bara handlar om att jag hört de andra tusentalsgånger och i tusentals versioner redan.
Hur som så en bra julpartyskiva tycker jag! Vet inte om jag köper den - men låtarna: Silent night, Daddy´s still around och Let´s all go christmas caroling tonight kommer jag lyssna en hel del på i år!

Har ni lyssnat? Vad tyckte ni i så fall?
/Jessica

1 kommentar: