tisdag 15 december 2015

Superenkla citronbeskvier

När 30 pers kommer på kalas gäller det att förenkla saker och ting men ändå få den där gedigna känslan av hembakat. "Halvfabrikat-bak" är då lösningen.
De här besvierna var så löjligt enkla, så när jag fick beröm på Instagram skämdes jag nästan och tyckte jag behövde dela med mig av receptet.
Kan ju bli en bra "sista-minuten-klapp/bak" nu innan jul.
 

Det här behöver du:
200 gram mandelmassa
1 äggvita

1½ dl lemoncurd (är nästintill en burk)
100 gram choklad (bestäm mörk eller ljus själv)


Gör så här: 

Riv mandelmassan och blanda med äggvitan
(gulan steker du när beskvierna är i ugnen och äter på macka!). 
Gör små kulor av smeten(blöt händerna med vatten eller 
pudra dem med florsocker så fastnar inte smeten lika lätt).
 Lägg kulorna på bakpappersklädd plåt och tryck ut dem till femkronorsstrorlek. 
Grädda mitt i ugnen på 175 grader ca 10 min. 

Lossa besvierna och låt dem svalna med undersidan uppåt. 

Bred på lemoncurd toppigt på besvierna - viktig att de är helt kalla!
Lägg dem på plåt i frysen en stund. Smält chokladen under tiden. 
Doppa beskvierna i chokladen, den stelnar nästan på en gång. Förvara beskvierna i burk i kylen. 


/Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar